یزدفردا، منیره زارع زاده بهداشت و درمان/ یک فوق تخصص خون و انکولوژی در یزد گفت: درمان سرطان در مراحل اولیه بسیار موثر‌تر از مراحل پیشرفته‌تر است و تقریبا ۸۰ درصد سرطان‌ها در‌‌‌ همان مراحل اولیه به طور کامل درمان می‌شوند.

دکتر محمد فرات یزدی  اظهارنمود: سرطان از جمله بیماری‌هایی است که علاوه بر مسئله ژنتیک، عوامل محیطی و بهداشتی به شدت در بروز آن نقش دارند.

 
وی ضمن اشاره به اینکه هر یک از ارگان‌های بدن ممکن است دچار سرطان شود گفت: تغذیه نامناسب، بی‌تحرکی، آلودگی هوا، تماس با مواد شیمیایی، رفتارهای پر خطر جنسی، استعمال دخانیات، استرس و عدم رعایت بهداشت فردی در کنار عوامل ذاتی و ژنتیک از عوامل موثر در بروز سرطانهاهستند.

استادیار دانشگاه عالوم پزشکی یزد در ادامه افزود: با رعایت مسائل بهداشتی و پرهیز از عوامل خطرزا، بالغ بر ۶۰ یا ۷۰ درصد سرطان‌ها قابل پیشگیری هستند.

وی در مورد پیشگیری از بروز سرطان‌ها گفت: عدم استفاده زیاد از غذاهای سرخ شده و مکمل‌های غذایی غیر استاندارد، استفاده از سبزیجات و میوه جات، انجام ورزش حداقل سه بار در هفته هر بار حدوود نیم ساعت، عدم استعمال دخانیات، استنشاق هوای تمیز و پرهیز از آلاینده‌های محیطی، رعایت نکات ایمنی در محیط کار و استفاده از ماسک‌های مخصوص در پیشگیری از سرطان موثر است.

دکتر فرات در مورد سایر عوامل خطر بروز سرطان‌ها گفت: پرهیز از آفتاب مستقیم به مدت طولانی در روز، کاهش استرس و تنش‌های محیطی، پرهیز از مشروبات الکلی، رعایت بهداشت فردی و پرهیز از رفتارهای جنسی پرخطر نیز درکاهش بروز سرطان موثر است.

این آنکولوژیست ضمن تاکید بر مراجعه سریع به مراکز درمانی در صورت بروز اولین علائم گفت: درمان سرطان در مراحل اولیه بسیار موثر‌تر از مراحل پیشرفته‌تر است و تقریبا ۸۰ درصد سرطان‌ها در‌‌‌ همان مراحل اولیه به طور کامل درمان می‌شوند.


این فوق تخصص بیماریهای خون و سرطان گفت: علائمی همچون ایجاد خال‌های  جدید و یا تغییر شکل و رنگ خال‌های قدیمی، زخم‌های طولانی مدت خونریزی دهنده روی پوست، لکه‌های جدید پوستی بدون علت، خونریزی خود بخودی زیر پوستی، کاهش وزن و بی‌اشتهایی قابل توجه بدون توجیه خاص، تعریق بیش از حد بدون علت، خونریزی غیر طبیعی بدون علت در بدن، سرفه مزمن و طول کشنده بخصوص با خلط خونی، هر گونه تورم و یا توده در بدن ميتوانند از علايم اوليه سرطان باشند و در صورت وجود،ميبايست به پزشك مراجعه شود. هر چند اغلب اين علايم در موارد خوش خيم نيز ديده ميشوند و نبايد باعث نگراني شود.

وی در باره سایر علائم گفت: بزرگ و یا برجسته شدن سینه در خانم‌ها بدون علت خاص، تو رفتگی نوک سینه در خانم‌ها به خصوص وجود ترشح خونی از نوک سینه و تغییر شکل پوست روی سینه‌ها، دفع مدفوع سیاه و قیری رنگ و یا خونریزی واضح از مقعد، تغییر در اجابت مزاج، درد مبهم و طولانی شکم بدون علت، وجود خون در ادرار، تب طولانی و تکرار شونده بدون علت، دردهای استخوانی به خصوص در لگن، ستون فقرات و جناغ سینه که توجیه خاصی ندارد، بزرگی اخیر شکم، تغییر در برنامه پریود‌ از علائم هشدار دهنده است که افراد باید دقت لازم را داشته باشند.

عضوهیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد تاکید نمود: این نشانه‌ها اغلب حاکی از یک بیماری خوش خیم و بدون اهمیت هستند لذا چون این علائم به عنوان اولین علائم شروع سرطان‌ها هستند لازم است جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه شود.

دکتر فرات یزدی اظهار داشت: نکته با اهمیت در سرطان‌ها بیماریابی و غربالگری است یعنی کشف سرطان قبل از بروز علامت، زیرا کشف سرطان در این مرحله با درمان موثر ميتواند صد در صد بهبود يابد.
 

این هماتولوژیست با اشاره به اینکه غربالگری معمولا از ۴۰سالگی شروع می‌شود گفت:  اقدامات غربالگری شامل معاینه سالیانه توسط پزشک، پاپ اسمیر، ماموگرافی، بررسی خون مخفی در مدفوع و کلونوسکوپی از جمله اقدامات غربالگری است که بایستی توسط پزشک در یک برنامه منظم انجام پذیرد.

 

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا